شیر بادام چیست و چه خواصی دارد؟

آیا می‌دانستید، شیربادام محبوب ترین شیر گیاهی در کشور آمریکا می باشد؟

در مقایسه با بادام خام بیشتر خواص غذایی حفظ شده است ولی فیبر بادام گرفته شده است. شیر بادام با مخلوط کردن بادام و آب و تحت فشار قرار دادن مخلوط حاصل درست می شود. روش دیگر اضافه کردن آب به کره بادام است. شیربادام مزه و بافتی شبیه به شیر دارد و برای همین بین گیاه خواران و افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند، بسیار محبوب است.
با این که می توانید شیر بادام را از مغازه ها بخرید، ولی درست کردن آن در منزل نیز آسان است. شرکت های بزرگی با طعم های مختلفی این محصول را می فروشند ولی برای حفظ سلامتی، بهتر است نوع بدون شکر آن را خریداری کنید.

همچنین برخی از کارخانه های مواد معدنی و غذایی اضافه تری مثل ویتامین یا پروتئین به آن اضافه می کنند که می تواند برای سلامتی افراد مناسب باشد.
باید به این نکته توجه داشته باشید که چون این نوع شیر از بادام پوست کنده درست شده، بخشی از آنتی اکسیدان ها و فیبر بادام را ندارد.
میزان خواص غذایی شیربادام، بستگی به تعداد بادام و حجم آبی که در آن به کار رفته است، دارد.

در ادامه خواص و فواید مهم استفاده از شیر بادام را بیان می کنیم

مغذی است

شاید به اندازه شیر گاو مواد غذایی مختلف نداشته باشد ولی بسیار به آن نزدیک است. کارخانه‌ها با اضافه کردن کلسیم، ویتامین دی و پروتئین سعی می کند ارزش غذایی شیر بادام را نزدیک به شیر لبنی بکنند. از سوی دیگر شیر بادام سرشار از ویتامین “ای” می باشد. با وجود خواص زیاد نمی توان آن را جایگزین شیر گاو برای کودکان کرد.

پایین بودن کالری

با وجود اینکه بادام، دانه ای چرب است، تقریبا اکثر شیربادام های موجود در بازار دارای چربی پایینی هستند و شما بدون نگرانی جهت چاق شدن، می توانید حجم زیادی از آن را بنوشید.یک فنجان شیر بادام حدود 39 کالری و یک درصد چربی دارد. دقت داشته باشید که این مقدار برای شیربادام خانگی و بعضی برند ها متفاوت است.

عدم افزایش قند خون

نوع بدون شکر این نوشیدنی، درصد کربوهیدرات پایینی دارد و مناسب افراد رژیمی و مبتلا به دیابت می باشد و برخلاف بسیاری از نوشیدنی ها موجود در ویترین مغازه ها، سطح قند خون را بالا نمی برد

مناسب برای افرادی که شیر دوست ندارند

اگر یک گیاه‌خوار سخت هستید و یا از محصولات لبنی تنفر دارید، حتما شیربادام را امتحان کنید. بسیاری از انسان ها در هضم لاکتوز شیر مشکل دارند و از خوردن آن اجتناب می کنند.

استخوان های قوی و سالم داشته باشید

بر خلاف فراورده های لبنی، بادام منبع خوبی برای کلسیم نیست. برای همین کارخانه های تولید شیربادام، با کلسیم و مواد دیگر این نوشیدنی را غنی می کنند و در نهایت درصد کلسیم بیشتری نسبت به شیر معمولی، پیدا می کنند. مصرف این نوع غنی شده، به گیاه خواران توصیه می شود.

مبارزه با بیماری های قلبی

وجود ویتامین E و چربی های سالم دو عاملی هستند که در صورت مصرف روزانه به کمک سلامت قلب شما می آیند.

ویتامین D در شیرهای غنی شده

یکی دیگر از مشکلات رایج بین افراد جامعه، کمبود ویتامین D می باشد که آسیب پذیری استخوان ها را به همراه خود دارد.
این ویتامین در مواد غذایی طبیعی کم پیدا می شود. برای همین تولید کنندگان شیر معمولا محصولات خود را غنی سازی می کنند.

 

شیر بادام

 

چند ایده مصرف شیربادام

درست مثل شیر معمولی، شیربادام هم می تواند نوع های مختلفی داشته باشد. در ادامه چند ایده برای درست کردن آن را بیان می کنیم:
در وعده صبحانه به جای شیر لبنی با غلات مصرف کنید
به چایی، قهوه و یا شکلات داغ خود اضافه کنید
استفاده در نوشیدنی های اسموتی
جایگزین شیر، در پودینگ و بستنی ها
استفاده در سوپ، سس های غذا و سالاد
جایگزین مناسب در پخت کیک ها و نان ها

نکته: اگر بیماری سنگ کلیه دارید در مصرف شیربادام و موادی که با آن تولید می شود، دقت کنید و از زیاده روی خود داری کنید.

دیدگاهی بنویسید

مطالب مشابه

پشتیبانی